Splošne informacije
Šifra: ARIS V5-24021
Obdobje: 1.10.2024 - 31.3.2026
Vodja projekta na FDV: asist.dr. Sinja Gerdina
Sofinancerji: Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo RS
Veda: Družboslovje
Vsebinski opis projekta
Projekt je pomemben v luči ciljev trajnostnega razvoja, saj je spodbujanje trajnostnih načinov mobilnosti pomembno za zmanjševanje emisij toplogrednih plinov v prometu. Promet povzroča četrtino vseh emisij toplogrednih plinov v Evropi, od tega zgolj avtomobili ustvarijo 12 % vseh emisij CO2 v EU.
V Sloveniji se problem trajnostne mobilnosti med drugim kaže v tem, da se ljudje v največji meri za vsakdanje opravke vozijo z osebnimi avtomobili, četudi gre za razdalje krajše od 5 kilometrov. Ob enem zadnje raziskave kažejo, da se prehod na trajnostne načine mobilnosti zdi pomemben kar 65 % Slovencev, vendar alternativne, bolj trajnostne oblike premikanja, kot so javni prevoz, kolo, pešačenje, uporabljajo le redki. Da bi premostili to vrzel, se v Sloveniji med drugim izvaja vrsta t. i. mehkih ukrepov za spodbujanje trajnostne mobilnosti, kamor se uvrščajo različne kampanje in izobraževanja. Obseg učinka teh aktivnosti na dejanska vedenja ni znan, saj ni razvitega načina vrednotenja, ki bi omogočal merjenje oz. spremljanje le teh.
Socialni marketing, pristop za vedenjske in družbene spremembe, ponuja korake za načrtovanje in vrednotenje učinkovitih intervencij za spreminjanje vedenj, kamor sodijo tudi kampanje za ozaveščanje in programi za izobraževanje. Eden izmed ključnih korakov je predhodno razumevanje dejavnikov, ki vplivajo na izbiro načinov mobilnosti; a to je trenutno površinsko. Potrebujemo raziskave, ki bi omogočile bolj poglobljeno razumevanje vrzeli med zaznano pomembnostjo prehoda na trajnostno mobilnost in dejansko uporabo trajnostnih načinov mobilnosti, na podlagi katerih bi lahko oblikovali učinkovitejše intervencije za spodbujanje vedenjskih sprememb na področju trajnostne mobilnosti med prebivalci Slovenije.
S projektom želimo identificirati ključne dejavnike, ki vplivajo na vedenja povezana s trajnostno mobilnostjo, kot tudi metode in pristope, ki se kažejo kot učinkoviti pri spodbujanju ljudi oz. različnih družbenih skupin v smeri trajnostnih načinov mobilnosti. Namen projekta je pridobiti podatke, na podlagi katerih bomo lahko razvijali učinkovite intervencije, ki bodo dolgoročno vodile v vedenjske in družbene spremembe ter metode za vrednotenje učinkov teh intervencij.
Faze projekta in njihova realizacija
Program dela je razdeljen na štiri medsebojno povezane delovne svežnje, s katerimi bomo zasledovali projektne cilje.
Delovni svežnji:
(DS 1) Sistematični pregled literature na temo trajnostne mobilnosti in učinkovitih pristopov za spodbujanje načinov trajnostne mobilnosti
(DS 2) Razvoj meril za načrtovanje in vrednotenje intervencij na področju trajnostne mobilnosti
(DS 3) Priprava in izvedba pilotne raziskave
(DS 4) Celostno projektno vodenje
DS 1. Sistematični pregled literature na temo trajnostne mobilnosti in učinkovitih pristopov za spodbujanje načinov trajnostne mobilnosti
Trajanje meseci: 1-6; Skupno trajanje: 6 mesecev
Mejniki:
M1.1 - Opredeljen diagram poteka iskanja literature (3. mesec)
M1.2 - Nabor raziskav in vsebinska analiza podatkov (6. mesec)
Rezultati in izidi:
R1.1 - Popis ključnih dejavnikov za izbiro (ne)trajnostnih potovalnih praks, metod za raziskovanje vedenj in vedenjskih sprememb na področju trajnostne mobilnosti, ter učinkovitih pristopov za spodbujanje praks trajnostne mobilnosti (6. mesec)
DS 2. Razvoj meril za načrtovanje in vrednotenje intervencij na področju trajnostne mobilnosti
Trajanje meseci: 7-14; Skupno trajanje: 8 mesecev
Mejniki:
M2.1 - Izbor metod za načrtovanje in vrednotenje intervencij (8. mesec)
M2.2 - Osnutek meril za načrtovanje in vrednotenje intervencij na področju trajnostne mobilnosti (14. mesec)
Rezultati in izidi:
R2.1 - Osnutek meril za načrtovanje in vrednotenje intervencij na področju trajnostne mobilnosti (14. mesec)
DS 3. Priprava in izvedba pilotne raziskave
Trajanje meseci: 15-18; Skupno trajanje: 4 mesece
Mejniki:
M3.1 - Izbor vzorca za izvedbo pilotne raziskave (15. mesec)
M3.2 - Rekrutacija udeležencev (15. mesec)
M3.3 - Smernice oz. vodnik za izvedbo fokusne skupine (15. mesec)
M3.4 - Izvedena pilotna fokusna skupina (16. mesec)
M3.5 - Analiza zbranih podatkov (17. mesec)
M3.6 - Prilagoditev meril za načrtovanje in vrednotenje intervencij (18. mesec)
Rezultati in izidi:
R3.1 - Pridobljeni empirični material pilotne raziskave (16. mesec)
R3.2 - Publikacija meril za načrtovanje in vrednotenje intervencij na področju trajnostne mobilnosti (18. mesec)
DS 4. Celostno projektno vodenje
Trajanje meseci: 1-18; Skupno trajanje: 18 mesecev
Mejniki:
M4.1 - Objava na spletni strani in družbenih omrežjih raziskovalne institucije (1. in 18. mesec)
M4.2 - Polletna krajša poročila o napredku projekta v dogovoru z naročnikom (6. in 12. mesec)
M4.3 - Javna predstavitev ključnim deležnikom (18. mesec)
M4.4 - Prispevek na konferenci (18. mesec)
M4.5 - Končno poročilo o vodenju projekta (18. mesec)
Rezultati in izidi:
R4.1 - Končno raziskovalno poročilo (18. mesec)
Sodelujoče RO
https://cris.cobiss.net/ecris/si/sl/project/22303
Sestava projektne skupine
https://cris.cobiss.net/ecris/si/sl/project/22303
Bibliografske reference
https://cris.cobiss.net/ecris/si/sl/project/22303
Ključne besede
intervnecije, načrtovanje, socialni marketing, trajnostna mobilnost, vrednotenje
Cilji trajnostnega razvoja
SDG3 | Zdravje in dobro počutje
SDG11 | Trajnostna mesta in skupnosti
SDG13 | Podnebni ukrepi


Nazaj na seznam projektov