Aplikacija Sinestezija - igra kjer se prepleta zabava in znanost


Predstavljamo vam aplikacijo Sinestezija, ki jo za diplomsko delo razvija študent družboslovne informatike, Andraž Gruden, pod mentorstvom prof. dr. Andreja Mrvarja. Gre za igro, kjer se prepletata zabava in znanost. Andraž jo opisuje takole:

Aplikacija ima naziv Synesthesia, kar po grškem prevodu pomeni sočutje. Po slovensko Sinestezija je stanje, ki omogoča nezavedno več hkratno čutenje in povezovanje istega dražljaja v eno celoto.Sinesteti tako lahko slišijo barve, vidijo zvoke ali celo okušajo občutke ob dotikih. Takšna stanja so običajno prisotna pri ljudeh, ki imajo t.i. razvojno motnjo avtizma. Zaradi čutno zaznavne zmožnosti so takšni ljudje zelo občutljivi, kar je lahko moteče.

Vendar se takšna motnja lahko pojavi tudi le do takšne mere, da lahko ljudje z njo normalno živijo. Torej je intenziteta manjša in pripomore le k boljšem razumevanju okolice, glasbe, okusov. Sinesteti s slušno-vidnim tipom sinestezije so ponavadi svetovno znani glasbeniki, ustvarjalci, znanstveniki (Beethoven, Mozart, Franc Lizst, Vincent Van Gogh, Stevie Wonder, Sir Robert Cailliau....).

Predvideva se, da se sinestezija pojavi pri otrocih v razvojnem času, ko prvič stopijo v stik z reševanjem abstraktnih vzorcev, okušanj, videnj. Ljudje napačno učimo otroke samo preko vidnega kanala. Rečemo npr. »To je limona«, namesto, da bi otroku dali v roke limono, mu jo stisnili v ustka in rekli »Tole je limona, je rumene barve.« Samo to je že znanstveni pristop, to ni moja poanta…

Tudi odrasli možgani imajo možnost obuditve oz. vzpostavitve povezav. Namreč, povezave ne izginejo, pač pa se le prekrijejo z drugimi abstraktnimi povezavami, s katerimi si mi sami zgradimo realnost. Zato ljudje ob uživanju mamil (LSD, KOKAIN, PLESNI (GOBE)), ki halucinogeno in nevrološko vplivajo na posameznika, lahko občutijo te sposobnosti. Za sinesteta aplikacija ni zanimiva, saj je zanj rešitev trivialna.

Namen aplikacije je povezati slušno-vidno povezavo, ki jo imajo sinesteti.

Delovanje aplikacije:

Na voljo so 4 ploščice. Vsaka ima svoj ton. Ploščice zaigrajo igralcu 1 ton in pokažejo ploščico, na kateri je zaigral ton. Igralec ga mora ponoviti. Nato ploščice zaigrajo prejšnji ton in slučajno dodajo nov ton. Tako se inkrementira do 10 tonov, nato se igra ponastavi.

Igralec tako igra do 50. kroga, kjer pridobi varno točko (checkpoint). Iz te lahko nadaljuje kadarkoli. Po 50. krogu se na določena števila (praštevila) zgodi, da toni igrajo, vendar so vse barve iste. Namen je, da povežemo tone z barvami in zaigramo vzorec, čeprav nismo videli, kje je bil zadnji ton. Tako igralec nadaljuje do 100. kroga, kjer je druga varna točka in kjer dobi nagrado. 

Na vsak 100. krog dobi igralec sporočila, ki jih vidi v meniju »achievements« (dosežki). Sporočila so v rimah in dobijo pomen, ko odklenemo vsa...

Vseh krogov je 1000, nato lahko igralec nadaljuje poljubno dolgo.

Provokacija za vzpostavitev povezave poteka takole:

Ploščica ima svojo barvo, ko pa zaigra, se njena barva spremeni. Dejstvo je, da mi vemo, katere barve je, čeprav je njena barva ob igranju bila drugačna. Druga barva je le indikator igranosti in motnja, da možgani zavrnejo odgovor, ki ga implicira igra. Čeprav je jasno, da je to samo indikator, bi možgani povezali vse zvoke z indikatorjem. To je princip šibke provokacije. Močna provokacija pa poteka na način, da ob igranju tonov barve izginejo in so vse ploščice istih barv. 

Bilo bi še več načinov igranja in provokacij, vendar sem se omejil na te enostavne, ker je namenjeno, da ob temu tudi vadimo pomnenje vzorcev skozi barve ali tone. V načrtu je tu »longest run«, kjer bo igralec imel možnost igranja inkrementiranega pomnenja, torej kako velik vzorec si lahko zapomni.

Igra je v prvotnem smislu snovana kot zabavna in ne kot nek način znanstvene overitve dejstev. Način za vzpostavljanje in provokacijo, stimulacijo je nastal v moji domeni in ni nujno, da stoji v znanosti. Do tega me je privedel kolaž znanj okoli te problematike.

 

Povezava do aplikacije: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dado.stezija&rdid=com.dado.stezija


Nazaj na seznam vseh obvestilObjavljeno: 02. junij 2017 | v kategoriji: Obvestilo, Izdelki študentov