Na Centru za socialno psihologijo smo začeli s CRPom z naslovom Socialnomarketinški pristop k načrtovanju in vrednotenju intervencij na področju trajnostne mobilnosti v Sloveniji. Vodja projekta je dr. Sinja Gerdina. Trajanje projekta: 1. oktober 2024 - 31. marec 2026. Porjekt smo ključnim deležnikom predstavili na strokovnem posvetu ob svetovnem dnevu trajnostnega prometa, 26. 11., ki ga je organiziralo Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo.
Projekt je pomemben v luči CTR, saj je spodbujanje trajnostnih načinov mobilnosti pomembno za zmanjševanje emisij toplogrednih plinov v prometu. Promet povzroča četrtino vseh emisij toplogrednih plinov v Evropi, od tega zgolj avtomobili ustvarijo 12 % vseh emisij CO2 v EU.
V Sloveniji se problem trajnostne mobilnosti med drugim kaže v tem, da se ljudje v največji meri za vsakdanje opravke vozijo z osebnimi avtomobili, četudi gre za razdalje krajše od 5 kilometrov. Ob enem zadnje raziskave kažejo, da se prehod na trajnostne načine mobilnosti zdi pomemben kar 65 % Slovencev, vendar alternativne, bolj trajnostne oblike premikanja, kot so javni prevoz, kolo, pešačenje, uporabljajo le redki. Da bi premostili to vrzel, se v Sloveniji med drugim izvaja vrsta t. i. mehkih ukrepov za spodbujanje trajnostne mobilnosti, kamor se uvrščajo različne kampanje in izobraževanja. Obseg učinka teh aktivnosti na dejanska vedenja ni znan, saj ni razvitega načina vrednotenja, ki bi omogočal merjenje oz. spremljanje le teh.
Socialni marketing, pristop za vedenjske in družbene spremembe, ponuja korake za načrtovanje in vrednotenje učinkovitih intervencij za spreminjanje vedenj, kamor sodijo tudi kampanje za ozaveščanje in programi za izobraževanje. Eden izmed ključnih korakov je predhodno razumevanje dejavnikov, ki vplivajo na izbiro načinov mobilnosti; a to je trenutno površinsko. Potrebujemo raziskave, ki bi omogočile bolj poglobljeno razumevanje vrzeli med zaznano pomembnostjo prehoda na trajnostno mobilnost in dejansko uporabo trajnostnih načinov mobilnosti, na podlagi katerih bi lahko oblikovali učinkovitejše intervencije za spodbujanje vedenjskih sprememb na področju trajnostne mobilnosti med prebivalci Slovenije.
S projektom želimo identificirati ključne dejavnike, ki vplivajo na vedenja povezana s trajnostno mobilnostjo, kot tudi metode in pristope, ki se kažejo kot učinkoviti pri spodbujanju ljudi oz. različnih družbenih skupin v smeri trajnostnih načinov mobilnosti. Namen projekta je pridobiti podatke, na podlagi katerih bomo lahko razvijali učinkovite intervencije, ki bodo dolgoročno vodile v vedenjske in družbene spremembe ter metode za vrednotenje učinkov teh intervencij.
Cilji raziskovalnega projekta bodo usmerjeni k pridobitvi odgovorov na vprašanja:
1. Kakšno je stanje raziskav o trajnostni mobilnost v Sloveniji in tujini ter kaj ugotavljajo?
2. Kako najbolj učinkovito pristopiti k spremljanju sprememb potovalnih navad prebivalcev Slovenije ter vrednotiti učinke ukrepov oz. intervencij?
Zastavljena raziskovalna vprašanja bomo preučili s kombinacijo metod. Za celostno razumevanje stanja na področju trajnostne mobilnosti in dejavnikov vpliva za odločanje o trajnostnih načinih potovanja bomo opravili sistematični pregled literature. Na podlagi pregleda literature bomo razvili predlog meril za načrtovanje in vrednotenje intervencij na področju trajnostne mobilnosti. Sledila bo pilotna kvalitativna raziskava na izbranem segmentu ljudi za preverjanje primernosti razvitih meril. Nazadnje bomo na podlagi izsledkov pilotne raziskave dopolnili predlog meril za načrtovanje in vrednotenje intervencij na področju trajnostne mobilnosti. Merila bodo služila kot smernice za razvijanje ciljno usmerjenih, učinkovitih intervencij za spodbujanju različnih vedenj, povezanih s trajnostno mobilnostjo pri različnih segmentih populacije.