Avtorji raziskave: Zorčič Sabina, Bešter Romana, Pirc Janez in Sorgo Lara
Leto raziskave: 2023
Ključne besede: romski jezik, slovenski jezik, materni jezik, posredovalni jezik, manjšine, kateri jezik govorite doma, slovenščina, osnovnošolci, jezikovni testi, usvajanje jezika, jezikovna skupina, jezikovne različice, jezikovne sposobnosti, manjšina, manjšinski jezik, govorec manjšinskega jezika, materni jezik, drugi jezik, osnovna šola (nižja stopnja), pravica do izobraževanja
Namen in cilj raziskave je bil razvoj instrumentarija za prepoznavanje ravni jezikovne zmožnosti otrok v romskem jeziku in vpogled v jezikovno zmožnost otrok v predšolskem obdobju in v prvi triadi osnovne šole. V testiranju je sodelovalo 29 romskih otrok iz območja Bele krajine in Prekmurja. Vsi otroci so bili najprej testirani v znanju maternega jezika, torej v romščini (prekmursko oz. dolenjsko narečje) po enem tednu ali več pa je sledil še test v slovenskem jeziku. Prvič v zgodovini raziskovanja romščine v Sloveniji bo pridobljen bazični jezikovni korpus razvitosti romščine v predformalnem, operativnem stadiju. Prilagojene različice instrumenta bodo uporabne pri preverjanju jezikovne zmožnosti otrok iz drugih manjšinskih ali migrantskih skupnosti. Instrumentarij bo tako osnova za ustrezen monitoring pri jezikovno-političnih ukrepih za razvoj sporazumevalne zmožnosti pripadnikov romske skupnosti. Jezikovna zmožnost romskih otrok je eden od pogojev za zagotavljanje vključujočega in pravičnega izobraževalnega sistema. S krepitvijo jezikovnih zmožnosti romskih otrok v njihovem maternem jeziku se povečujejo možnosti za ohranjanje njihove lastne kulturne identitete, za doseganje večje uspešnosti v šoli, nadaljevanje šolanja in pridobitev izobrazbe
Raziskavo so izvedli raziskovalci iz Inštituta za narodnostna vprašanja. Podatkovna datoteka je dostopna raziskovalcem na zahtevo, pri avtorjih pa je moč dobiti tudi celotni transkript izvedbe testiranja, ki je nastal na podlagi avdio posnetka testiranja.
Citiraj raziskavo:
Zorčič, S., Bešter, R., Pirc, J. in Sorgo, L. (2024). Prepoznavanje ravni jezikovne zmožnosti romskih otrok in učencev, 2023 [Podatkovna datoteka]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Arhiv družboslovnih podatkov. ADP - IDNo: JZRO23. https://doi.org/10.17898/ADP_JZRO23_V1
Nazaj na seznam vseh obvestilObjavljeno: 10. december 2024 | v kategoriji: Obvestila