Šifra:
V5-2275 ARRS
Obdobje:
1.10.2022 - 30.9.2024
Letni obseg:
0,17 FTE | 2022
Vodja projekta na FDV:
doc.dr. Simona Hvalič Touzery
Sofinancerji:
Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije (ARIS), Ministrstvo za digitalno preobrazbo
Veda:
Sociologija
Faze projekta in njihova realizacija:
DP1: VODENJE PROJEKTA
N1.1: PRIPRAVLJALNE RAZISKOVALNE DEJAVNOSTI IN POROČANJE
N1.2: OBVLADOVANJE TVEGANJ IN ZAGOTAVLJANJE KAKOVOSTI
N1.3: UPRAVLJANJE S PODATKI
DP2: PRIMERJALNA ANALIZA UKREPOV IN KONCEPTUALNIH PRISTOPOV ZA SPODBUJANJE DIGITALNE VKLJUČENOSTI STAREJŠIH ODRASLIH
N2.1 UKREPI IN STRATEGIJE NA PODROČJU DIGITALNE VKLJUČENOSTI TER MODELI IZVEDBE IZOBRAŽEVANJ DIGITALNIH VEŠČIN
N2.1.1 Izvedba namizne raziskave z namenom pregleda ukrepov in strategij
N2.1.2 Pregled modelov izvedbe izobraževanj za pridobitev digitalnih veščin za starejše odrasle
N2.1.3 Izvedba ekspertnih intervjujev in SWOT analiza
N2.2 SISTEMATIČEN PREGLED DEJAVNIKOV DIGITALNE VKLJUČENOSTI STAREJŠIH ODRASLIH
DP3: EVALVACIJA IZVEDBE UKREPOV V OKVIRU ZSDV: DIGITALNI BON 2022
N3.1 PRIPRAVA RAZISKOVALNEGA NAČRTA KVALITATIVNE ŠTUDIJE
N3.2 ZBIRANJE KVALITATIVNIH PODATKOV IN ANALIZA
DP4: EMPIRIČNA OCENA STANJA NA PODROČJU DIGITALNE VKLJUČENOSTI STAREJŠIH ODRASLIH
N4.1 PRIPRAVA RAZISKOVALNEGA NAČRTA KVANTITATIVNE ŠTUDIJE
N4.2 RAZVOJ METODOLOŠKEGA INSTRUMENTARIJA ZA MERJENJE DIGITALNE VKLJUČENOSTI STAREJŠIH ODRASLIH
N4.3 IZVEDBA NACIONALNE REPREZENTATIVNE ANKETNE RAZISKAVE IN ANALIZA PODATKOV
DP5: TRIANGULACIJA TER RAZVOJ PRIPOROČIL IN SMERNIC ZA SPODBUJANJE DIGITALNE VKLJUČENOSTI STAREJŠIH ODRASLIH
N5.1 TRIANGULACIJA IN INTEGRACIJA IZSLEDKOV
DP6: DISEMINACIJA
N6.1 RAZVOJ NAČRTA ZA DISEMINACIJO REZULTATOV PROJEKTA
N6.2 IZVAJANJE STRATEGIJE ZA DISEMINACIJO IN UPORABO
N6.3 ZAKLJUČNE DISEMINACIJSKE AKTIVNOSTI
Sestava projektne skupine:
https://cris.cobiss.net/ecris/si/sl/project/20140
Vsebinski opis projekta:
Kljub digitalni preobrazbi sodobnih družb je delež uporabnikov interneta med starimi 55 let in več (starejši odrasli) še vedno zelo nizek. Zanje je značilno pomanjkanje internetnih veščin, ki predstavlja pomembno oviro za njihovo boljšo digitalno vključenost, ki bi se odražala v manjših digitalnih neenakostih in bolj razširjeni uporabi digitalnih javnih storitev. Digitalno vključenost Evropska komisija spremlja z indeksom DESI, ki meri napredek na področju človeškega kapitala (tj. digitalne veščine državljanov), a ne omogoča vpogleda v odnos med socialnimi in digitalnimi neenakostmi na vseh ravneh digitalnega razkoraka (dostop, veščine, posledice uporabe). Celovit pristop je sicer nujen tako za razumevanje temeljnih razlogov za digitalno (ne)udejstvovanje starejših odraslih kot tudi za oblikovanje in implementacijo strategij, ki bi prek digitalnega opismenjevanja zmanjšale digitalne neenakosti med starejšimi.
Izhajajoč iz zgornjih spoznanj je glavni cilj projekta prispevati k izboljšanju digitalne vključenosti starejših odraslih v Sloveniji prek (i) poglobljenega vsebinskega in metodološkega razumevanja učinkovitosti izvedenih ukrepov digitalnega opismenjevanja, ki so za to skupino predvidene v Zakonu o spodbujanju digitalne vključenosti (ZSDV), (ii) celovite in empirično utemeljene ocene izpostavljenosti starejših odraslih trem ravnem digitalnega razkoraka, ter (iii) pregleda in priprave smernic za razvoj starejšim prijaznih digitalnih storitev. Z uporabo pristopa kombiniranih metod bomo:
1. Izvedli celovit pregled strategij in ukrepov na področju spodbujanja digitalne vključenosti starejših odraslih v mednarodnem prostoru, z izvedbo (i) sistematične analize strategij na področju digitalne vključenosti starejših odraslih, (ii) kritične analize različnih formalnih oblik njihovega digitalnega opismenjevanja v državah v vrhu indeksa DESI, (iii) sistematičnega pregleda obstoječega znanja na področju dejavnikov njihove digitalne vključenosti v medkulturni primerjavi.
2. Izvedli kvalitativno študijo o učinkovitosti izobraževalnih programov za starejše odrasle, ki bodo izpeljani v okviru ZSDV, sistematično proučili obstoječa znanja na področju digitalnega opismenjevanja starejših odraslih ter oblikovali teoretsko utemeljena in empirično preverjena priporočila za načrtovanje, izvedbo in evalvacijo tovrstnih izobraževanj v Sloveniji.
3. Razvili in testirali metodološki instrumentarij za merjenje vidikov digitalne vključenosti starejših odraslih, ki nadgrajuje indeks DESI, saj bo vključeval vse tri ravni digitalnega razkoraka. Instrumentarij bo omogočal kontinuirano spremljanje napredka na področju digitalnega opismenjevanja te skupine v Sloveniji tudi po koncu trajanja projekta.
4. Izvedli preliminarno anketno raziskavo v Sloveniji, s katero bomo okrepili konceptualno in empirično razumevanje socio-tehničnih vidikov digitalnih neenakosti med starejšimi (ne)uporabniki interneta, ki se navezujejo na vse ravni digitalnega razkoraka.
Na podlagi triangulacije rezultatov zgornjih aktivnosti bomo oblikovali priporočila za razvoj starejšim prijaznih digitalnih javnih storitev in smernice za spodbujanje digitalne vključenosti starejših odraslih in za njihovo uporabo digitalnih javnih storitev. Vse našteto bo prispevalo k učinkovitejšemu doseganju ciljev ZSDV ter večji senzibilizaciji deležnikov in odločevalcev za problematiko digitalnih neenakosti.
Projekt združuje več kot dve desetletji mednarodno priznanega interdisciplinarnega raziskovalnega dela projektne skupine in njihove izkušnje z mednarodnimi projekti, povezanimi z digitalnimi neenakostmi, gerontehnologijo in anketno metodologijo, kot tudi z raziskovanjem in razvojem starejšim prijaznih storitev e-zdravja in e-oskrbe. Skupina ima odlične mednarodne povezave z vodilnimi raziskovalci, zato v znanstvenem in svetovalnem odboru projekta sodelujejo pionirji raziskav digitalnih neenakosti. To zagotavlja, da bodo ambiciozni cilji predlaganega projekta v celoti uresničeni.
Ključne besede:
digital divide, digital inclusion, digital inequalities, digital skills, digitalna vključenost, digitalne neenakosti, digitalne veščine, digitalni razkorak, learning in formal contexts, learning in informal contexts, older adults, socio-technical factors, socio-tehnični dejavniki, starejše osebe, učenje v formalnih kontekstih, učenje v neformalnih kontekstih
Nazaj na seznam projektov