Kako razumeti zasebnost v različnih spletnih kontekstih?
Zasebnost je pogosto razumljena kot enovit pojav, čeprav imajo ljudje različna pričakovanja o zasebnosti v odnosu do različnih oseb ter so z njimi pripravljeni deliti različne informacije. Denimo, z bližnjimi so običajno pripravljeni deliti veliko več informacij o sebi kot z neznanci ali podjetji. Kljub temu so se dosedanje raziskave le redko osredotočale na razumevanje razlik med vertikalno in horizontalno zasebnostjo. Prva opisuje zasebnost v odnosih med posameznikom in institucijami, druga pa zasebnost v odnosih med posamezniki.
Avtorji asist. Jošt Bartol, prof. dr. Vasja Vehovar in izr. prof. dr. Andraž Petrovčič, člani Centra za družboslovno informatiko so v raziskavi analizirali, kako pogledi o vertikalni in horizontalni zasebnosti vplivajo na posameznikovo pripravljenost deljenja osebnih podatkov v treh spletnih kontekstih:
- med spletnim nakupovanjem
- na družbenih omrežjih
- ter pri uporabi storitev za takojšnje sporočanje.
Rezultati so pokazali, da imajo pogledi na zasebnost v odnosih med posameznikom in institucijami večjo vlogo pri deljenju informacij med spletnim nakupovanjem in na družbenih omrežjih. Pogledi na zasebnost v odnosih med posamezniki pa v primeru storitev za takojšnje sporočanje. Študija tako nazorno pokaže, da je za poglobljeno razumevanje posameznikovega spletnega vedenja smiselno ločiti med vertikalno in horizontalno zasebnostjo.
Več o raziskavi učinkov vertikalnega in horizontalnega dojemanja zasebnosti na pripravljenost razkrivanja osebnih podatkov na internetu si lahko prebrete na povezavi.
Foto: Julio Lopez, Usplash

Nazaj na seznam vseh obvestilObjavljeno: 02. julij 2025 | v kategoriji: Raziskave